Sanal gerçeklik ve Nöropazarlama

Kullanım alanı olarak baktığımızda, sanal gerçeklik teknolojilerinin ağırlıklı olarak oyun ve eğlence sektöründe kullanılıyor. Son dönemlerde perakende sektörünün de bu teknolojilere ilgisinin arttığını görüyoruz. Peki, bir VR deneyiminin ardındaki gerçek içgörüyü açığa çıkarmak mümkün mü?

Bugün VR teknolojilerine adaptasyonumuz her ne kadar yüksek olmasa da sanal gerçekliğin çok yakında hayatımızın gerçeği olacağı kesin. Kullanım alanı olarak baktığımızda, sanal gerçeklik teknolojilerinin ağırlıklı olarak oyun ve eğlence sektöründe kullanıldığını söylemek mümkün. Türkiye’de yaygın olmasa da yavaş yavaş perakende sektörünün de bu teknolojilere ilgisinin arttığını görüyoruz. Diğer sektörlerde de zamanla yerini almaya başlayacak. Dolayısıyla artık pazarlamacıların önünde yeni bir soru işareti var: Sanal gerçeklik platformlarında tüketici iç görüsünü nasıl açığa çıkarabiliriz?

Ürünün Tüketicide Yaratacağı Etki Önceden Ölçümlenebiliyor

VR dünyasının diğer teknolojilerden farkı, aslında bizleri bir izleyici olmanın ötesine taşıyarak, birer katılımcıya dönüştürmesi. Günümüzde birçok firmanın bu teknolojileri sadece bir yenilik olsun diye kullandığını biliyoruz; ancak bu teknolojileri tüketicide gerçekten pozitif bir etki yaratıp yaratmadığını araştırmadan sadece bir yenilik olarak kullanmak uzun vadede bir avantaj sağlamaz. Hatta gereksiz yere kullanımı çöpe giden bir bütçe de olarak da karşınıza çıkabilir. Nöropazarlama araştırmaları sayesinde bu teknolojilerde yaşanılan deneyimin arka planındaki zihinsel süreçleri anlayabiliyor ve bundan hareketle, bu teknolojilerin gerçekten o marka için işe yarayıp yaramayacağını önceden kestirebiliyoruz. Böylece gereksiz masrafların önüne de geçilmiş olunuyor. Örneğin, bir süpermarket rafında yer alan bir ürünün dikkat çekip çekmediğini, bir duygusal ilgilenim yaratıp yaratmadığını daha ürün raflara girmeden sanal gerçeklik ortamında tespit edebiliyoruz. Böylece sıkıntı varsa önceden tespit edip iyileştirilerek gereksiz maliyetlerin önüne geçmiş oluyoruz. Perakende sektörü için harika bir fırsat, değil mi?

VR’de Birçok Nöropazarlama Fırsatı Var

Dünya çapında çok daha yaratıcı örnekler görmek mümkün. Türkiye temsilcisi olduğum Danimarkalı nöropazarlama şirketi NeuronsInc.’in Facebook ve Lowe’s perakende zincirleriyle yürüttüğü araştırmalar VR teknolojilerinde tüketici iç görüsünün nasıl açığa çıkardığımızın en güzel örneklerinden. Birbirini tanımayan iki insanın sanal gerçeklik ortamında bir trende sohbet ettiğini, birbirlerinin hayatları, hobileri hakkında konuştuğunu düşünün. Bu deneyim katılımcıda nasıl bir duygusal etki yaratıyor? Yüz yüze yapılan sohbete kıyasla etkileşimi nasıl etkiliyor? Lowe’s perakende zinciriyle yürütülen araştırmalarda da olduğu gibi, sanal gerçeklik tüketicilerin alışveriş deneyimini nasıl etkiliyor? Müşteriye iyi bir deneyim yaşatmaktan dijitalden veri sağlamak gibi büyük bir avantajın da olduğu VR dünyasında henüz hayata geçirilmemiş, ilkleri bekleyen birçok nöropazarlama fırsatının bulunduğu çok açık. Bu araştırmalarla siz de kendi VR deneyimlerinizde fark yaratabilirsiniz.

Yorum Alanı

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir